Waarom zijn mungbonen zo gezond?

Waarom zijn mungbonen zo gezond?

 

KOOP HIER MUNGBONEN EN MASALA KRUIDENMIXEN IN ONZE WEBSHOP

Wij bij Ayurveda Specialist zijn helemaal wég van mungbonen. En geen wonder: we durven wel te stellen dat de mungboon (ook wel moong dal, green gram of gouden boon genoemd) vanwege de vele goede voedingsstoffen, de lichte verteerbaarheid en de heerlijke smaak dé boon onder de bonen is. Pure gezondheid dus, die in de ayurveda ingezet wordt voor heel veel problemen en kwaaltjes. Daarbij veroorzaakt de mungboon, in tegenstelling tot de meeste andere bonensoorten, geen winderigheid. Hoera!

Wat is een mungboon eigenlijk?

De mungboon (Vigna radiata) behoort tot de peulvruchtenfamilie. Het is een eenjarige klimplant met gele bloemen en bruine peulen. Hij bloeit bij hoge temperaturen, zoals bijvoorbeeld in India. De peulen waarin de ronde pitten groeien kunnen tot 30 cm lang en ongeveer 2 cm breed worden. Mungbonen groeien in gematigde, subtropische en tropische gebieden, voornamelijk in Oost-, Zuidoost- en Zuid-Azië. Mungbonen zijn een van de vele soorten die in de jaren 70 van de vorige eeuw van het geslacht Phaseolus naar Vigna werden verplaatst. De vorige namen waren Phaseolus aureus of Phaseolus radiatus.

Waarom is de mungboon zo gezond?

Veel bewuste eters (waaronder liefhebbers van raw-food, vegetariërs en veganisten) zijn al bekend met de goede eigenschappen van de mungboon. Zo bevatten deze bonen voedingsstoffen die je lichaam helpen aan de juiste hoeveelheid vitaminen (B, C, E en K), mineralen (o.a. natrium, kalium, fosfor, magnesium, calcium, ijzer, mangaan, koper, selenium en zink), aminozuren (o.a. arginine, lysine, histidine en methionine) en plantaardige vetten.

Wat is de voedingswaarde van mungbonen?

De voedingswaarde per 100 g biologische mungbonen (merk: Food2Soul) in onze webshop is 350 kcal, 1 gram vet, 63 gram koolhydraten (waarvan 7 gram suikers), 16 gram voedingsvezels, 24 gram eiwitten en minder dan 0,023 gram zout. Gekiemde mungbonen (taugé) bevatten zelfs slechts 30 kcal per 100 gram. Die kun je trouwens heel goed zelf maken: lees er meer over in deze blog.

Welke goede eigenschappen hebben mungbonen?

Mungbonen bevatten weinig calorieën en hebben een hoge voedingswaarde. Ze hebben veel voedingsvezels, zijn vullend en verteren langzaam, waardoor je je langere tijd verzadigd voelt. Daarom zijn ze dus ook heel geschikt voor mensen die gewichtsproblemen hebben. Mungbonen zijn zeer voedzaam en omdat ze licht verteerbaar zijn, zijn ze heel geschikt als versterkende voeding na ziektes, en als voeding voor zwangere vrouwen, ouderen en kinderen. Doordat mungbonen geen prikkelende stoffen bevatten zijn ze ook te gebruiken door mensen die daarvan veel ongemak van ondervinden. Ze zijn ook uitermate geschikt voor vegetariërs en veganisten: hun hoge plantaardige eiwitgehalte levert veel energie en is ideaal ter vervanging van dierlijke eiwitten.

Verdere voordelen van mungbonen zijn o.a.*:

  • helpt de spijsvertering
  • goed voor een normale darmfunctie (veroorzaakt geen winderigheid)
  • goed voor het hart
  • gunstig voor de bloeddruk
  • van belang voor soepele, elastische aderen
  • voor het behoud van een normaal cholesterolgehalte
  • draagt bij aan het behoud van een gezonde bloedsuikerspiegel
  • goed voor de spieren
  • helpt gezonde cellen en weefsels te behouden
  • ondersteunt het immuunsysteem en de afweer van het lichaam
  • ondersteunt de reinigende werking van de lever
  • goed voor het geheugen en voor het behoud van een heldere geest
  • ondersteunt de nierfunctie en helpt bij een goede vochtbalans
  • draagt bij aan het behoud van gezonde luchtwegen
  • sterkt aan tijdens de overgang
  • draagt bij tot de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen
  • draagt bij aan normale haargroei
  • voedt en beschermt de huid
  • goed voor nagels

Hoe bereid en bewaar je mungbonen?

Houd er rekening mee dat mungbonen  peulvruchten zijn, en dus vóór de bereiding moeten worden geweekt. Het weken van de mungbonen verwijdert het fytinezuur en lectines in de peulvruchten, en het verkort de kooktijd. Je bewaart peulvruchten het best in een afgesloten verpakking op een droge plaats.

Basisbereiding:

  • Was de mungbonen met ruim water en laat ze enkele uren of een nacht weken in warm water. Was opnieuw en laat het water weglopen.
  • Bereiding met snelkookpan: breng de bonen (1 kopje bonen met 2 kopjes water en eventueel 1 theelepel zout) aan de kook. Sluit het deksel en kook op matige druk gedurende 7-10 minuten. Laat daarna de druk ontsnappen.
  • Bereiding in een gewone pan: breng de bonen (1 kopje bonen met 2 kleine kopjes water en eventueel 1 theelepel zout) aan de kook. Laat 15 minuten afgedekt sudderen. Controleer om de paar minuten of er meer water toegevoegd moet worden zodat de mungbonen niet aanbranden.
  • Om te controleren of de bonen gaar zijn, plet je er een tussen je vingers. Als dit gemakkelijk gaat dan zijn ze klaar.
  • Voor een hartige smaak voeg je naast het zout ook asafoetida, kurkuma en wat gember toe aan de kokende bonen. Dit helpt de spijsvertering.

Welke gerechten maak je met mungbonen?

Mungbonen zijn ideaal voor klassieke dals, soepen of salades, maar ook gebakken als snacks vind je ze overal in India. Mungbonen worden ook vaak samen met rijst gekookt tot kitchari, een zeer voedzaam en licht gerecht. Dalgerechten zijn makkelijk te bereiden. Mungbonen worden gekookt in water met wat zout en een (eventueel in ghee geroosterde) Masala kruidenmix. Afhankelijk van de toegevoegde hoeveelheid water wordt de dal tot een soep of een vastere brij gekookt. Het gerecht wordt vaak gecombineerd met diverse groenten. Je kunt er rijst bij serveren en bijvoorbeeld soorten brood zoals roti, chapati of naan. Gebruik onze Moong Dal Masala om de mungbonen optimaal te kruiden, of strooi er een dosha churna speciaal voor jouw dosha over. Recepten met rijst en peulvruchten vind je in onze blog.

 

KOOP HIER MUNGBONEN EN MASALAS IN ONZE WEBSHOP

*Dit zijn (voorlopig) toegestane gezondheidsclaims. Wegens Europese wet- en regelgeving mogen niet alle toepassingen van onze producten op onze website vermeld worden. Informatie over de gezondheidseffecten van producten dient namelijk gescheiden te worden van de aanprijzing van producten).
Disclaimer
Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als je ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen hebt, neem dan contact op met je huisarts. Indien je advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Ayurveda Specialist. Neem vooraf contact op met de specialist indien je kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken bij kinderen, tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.

Deel dit