Tur Dal – een van de belangrijkste eiwitbronnen

Tur Dal – een van de belangrijkste eiwitbronnen

KOOP HIER TUR DAL IN ONZE WEBSHOP

In de meeste gebieden van India is een maaltijd onvolledig zonder tur (arhar/toor) dal. En terecht! De heerlijke gerechten die met deze bijzondere peulvrucht worden bereid, combineren goed met zowel rijst als chapatis. Naast de kenmerkende smaak, maakt het hoge voedings- en eiwitgehalte in tur dal het een onmisbaar voedingsbestanddeel van de Indiase bevolking.

Wat is Tur Dal precies?

Tur dal, ook bekend als arhar of toor dal, is een onderdeel van de peulvruchtenfamilie die erwten, bonen en linzen omvat. Tur dal staat ook bekend als “duivenerwten”. Het zijn ovale, gele peulvruchten die veel gebruikt worden als basisvoedsel in Indiase huishoudens. Met een glycemische index van 29 is tur dal geschikt voor diabetici. Het is zacht voor de maag en bevordert het verteringsproces. Je hebt lang een vol gevoel omdat peulvruchten meer tijd nodig hebben om in je lichaam te worden afgebroken.

Waarom kiezen voor biologische tur dal?

Vandaag de dag worden de meeste basisvoedingsmiddelen die je consumeert geteeld met gebruik van pesticiden of anorganische meststoffen, en tur dal is hierop in het algemeen geen uitzondering. Echter, als je kiest voor biologische tur dal dan vermijd je deze schadelijke stoffen. Biologische tur dal is rijk aan voedingsstoffen en aan antioxidanten, is vrij van additieven, chemicaliën en GGO’s, en wordt geteeld volgens biologische landbouwmethoden. Biologisch geteelde tur dal is milieuvriendelijk en wordt geoogst door volledig te vertrouwen op natuurlijke processen. Er wordt bij de productie gebruik gemaakt van een handmaalmethode die helpt bij het behouden van de oorspronkelijke textuur en smaak van de dal.

Goede eigenschappen van tur dal

Laten we eens kijken naar een aantal van de specifieke voordelen die regelmatige consumptie van tur dal kan hebben op je lichaam:

  • Tur dal bevat veel eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstenen van het menselijk lichaam, en tur dal is een uitstekende eiwitbron voor vegetariërs. Tur dal wordt geadviseerd als een van de belangrijkste eiwitbronnen voor veganisten, die geen melk of andere dierlijke eiwitten gebruiken.
  • Tur dal heeft een hoog voedingsvezelgehalte. Een hoog voedingsvezelgehalte helpt je om na het eten langer verzadigd (dus minder hongerig) te blijven. Goed bij een dieet, want dat kan je helpen om niet te gaan snaaien. Voedingsvezels kunnen ook een rol spelen bij het binden van cholesterol en het verlichten van constipatie. Je stoelgang wordt weer regelmatig.
  • Tur dal is een bron van fosfor. Fosfor kan helpen bij de opbouw van sterke botten en tanden. Fosfor speelt ook een rol bij het verminderen van afvalstoffen en het kan helpen bij de groei, het onderhoud en het herstel van lichaamsweefsels.
  • Tur dal bevat foliumzuur. Foliumzuur wordt aanbevolen voor zwangere vrouwen. Bovendien staat foliumzuur erom bekend de haargroei te bevorderen en gezondheidsvoordelen te hebben bij ernstige ziektes.
  • Tur dal bevat magnesium. Magnesium wordt vaak gebruikt bij depressies en het in toom houden van de bloeddruk, en het kan helpen bij het versterken van het immuunsysteem.
  • Tur dal bevat antioxidanten. Deze kunnen helpen bij het voorkomen van oxidatieve stress.
  • Tur dal bevat vitamine B-complex. Vitamine B is een essentiële voedingsstof die helpt de stofwisselingssnelheid in een gezond bereik te houden waardoor pieken door de dag worden voorkomen.
  • Tur dal bevat polyfenolen en flavonoïden. Deze kunnen helpen bij een groot aantal andere ernstige ziekten.

Het is duidelijk dat tur dal boordevol voedingsstoffen zit die je kunnen helpen bij het handhaven van een gezonde en actieve levensstijl. Bovendien is de snelle bereidingswijze van tur dal een voordeel in ons vaak steeds drukker wordend leven; je kunt zo snel voldoen aan je dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen. Kortom, tur dal past perfect in elk evenwichtig dieetplan en heeft talrijke langdurige gezondheidsvoordelen voor mensen van elke leeftijdsgroep. En ook niet onbelangrijk: het is gewoon erg lekker! Recepten voor Tur Dal vind je in onze blog

KOOP HIER TUR DAL IN ONZE WEBSHOP

Disclaimer
Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als je ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen hebt, neem dan contact op met je huisarts. Indien je advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Ayurveda Specialist. Neem vooraf contact op met de specialist indien je kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken bij kinderen, tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.

Deel dit bericht